Exhibition in the Apartment #68 / Выставка в квартире №68

Mixed–media: video, drawing on paper, print on paper, software, printed cards, books. Curated by Yulia Yusma, Oleg Borodin. Kotelnicheskaya Embankment Building, Moscow, Russia, 2017

In frameworks of “Internal School for Open Studies”, I have completed the first module of the program making. From September to November I have been working with “The Map”: observing the space, seeking for the dust in the vacuum, operating with the symbol grid and fixing the observed.

The resulting ideas and images strive to arrange into more or less stable systems of artistic spirits which are archived in School’s multiple books. It’s these books where the exposition itself from supporting (basic) works, specifically, particles, vectors, traces and pure schemes will be evolved around.

В рамках «Внутренней школы открытых исследований» я закончил первый модуль разработки программы. С сентября по ноябрь я работал над «Картой»: наблюдал пространство, искал пыль в пустоте, работал с сеткой символов и фиксировал увиденное.

Полученные идеи и образы стремятся выстроиться в более–менее устойчивые системы художественных смыслов, заархивированных в нескольких книгах Школы. Вокруг этих книг и развернется сама экспозиция из сопроводительных (основных) работ — частиц, векторов, следов и чистых схем.

 

The capital topic Protey Temen is now working with, that is, researching the environment, its analyzing and fixing with the plastic language of abstract art and graphics, stays unchanged for many a year, yet the artist’s optics is obviously changing. From the pagan territory of a myth and the method of “surritualism” discovered by him, Protey approaches, step by step, a quasi-scientific way of interpreting the world. How does the look work, what is information, what are objects made of, why do we see a spot and perceive a symbol in a definite way, how do we influence the occurring around us acting as witnesses of various processes? All which can be conventionally laid into the sphere of the sensitive, reflexive personal experience, facts that cannot be checked, are codified and converted into a common popular knowledge by Protey. Proving his hypotheses in advancing way, he explains his own intuitive discoveries about the world structure, using the approach and glossary of a rationalist scientist. Nevertheless, the artist stays within the field of art: packing these pieces of knowledge into customary formats used by the enlightenment institution (text, illustrative materials, schemes, visual aids) he returns the aesthetic focus to a theory’s dry language.

The scientific style of learning the reality usually implies abandonment of the aesthetic component in favour of understanding of the meaning thereof. Protey combines the emotional experience of “the beautiful” and searching of “the true”, unites the abstract and the concrete, manifests to us as spectators and students of his “internal school” the similarity of fundamental strategies of the scientific approach and art practices aimed at revelation of the only true and faithful version of the reality”. — Yulya Yusma

«Заглавная тема, с которой работает Протей Темен — исследование окружающей среды, ее анализ и фиксация пластическим языком абстрактной живописи и графики — остается неизменной много лет, но оптика художника очевидно меняется. От языческой территории мифа и найденного им метода “сюрритуализма” Протей постепенно приходит к квазинаучному способу интерпретации мира. Как работает взгляд, что такое информация, из чего сделаны объекты, почему мы видим пятно и определенным образом воспринимаем символ, как мы влияем на происходящее, выступая в роли свидетелей разнообразных процессов? Все, что традиционно укладывается в область чувственного, рефлексивного личного опыта, факты, которые невозможно проверить, Протей кодифицирует и превращает в общедоступное знание. Поступательно доказывая свои гипотезы, он объясняет собственные интуитивные открытия о устройстве мира, используя подход и словарь ученого-рационалиста. Тем не менее, художник остается в поле искусства: упаковывая эти знания в привычные форматы, которые использует институт просвещения (текст, иллюстративные материалы, схемы и наглядные пособия), он возвращает эстетический фокус сухому языку теории.

Научный способ познания реальности обычно предполагает отказ от эстетической составляющей явления в пользу понимания его значения. Протей совмещает переживание “красивого” и поиск “точного”, объединяет абстрактное и конкретное, проявляет нам, как зрителям и ученикам его “внутренней школы”, сходство основополагающих стратегий научного подхода и художественных практик, направленных на выявление единственной верной, правдивой версии реальности.» — Юля Юсма

 

RELATED WORKS